نحوه ارائه خدمات به گردشگران در مازندران غیر حرفه ای است
" سیف الله فرزانه " روز یكشنبه در كارگروه میراث فرهنگی استان در ساری ، افزود : مسافران خارجی چنین خدماتی را پذیرا نیستند.
وی با اشاره به اینكه بیشتر مسافران و گردشگران با هدف استفاده از دریای خزر وارد مازندران شدند ، گفت : زیر ساخت های سواحل دریای خزر در مازندران برای پذیرش این تعداد مسافر آماده نیست.
فرزانه اظهار داشت : آمار ورود گردشگر به مازندران بر اساس شمارش خودروهای ورودی به استان به دست آمده كه از سوی سازمان حمل ونقل و پایانه ها ثبت شده است.
وی به اهمیت توسعه گردشگری در مازندران اشاره كرد و افزود : معتقدم اگر زیر ساخت های استان در بخش های راه های زمینی ، هوایی ، ریلی و دریایی گسترش یابد ، این صنعت رونق خاصی خواهد گرفت.
مدیركل میراث فرهنگی مازندران با اشاره به معضل بیكاری در استان ، گفت : اگر صنعت گردشگری به درستی سازماندهی شود ، مشكل اشتغال استان به راحتی حل شده ، حتی با كمبود نیروهای انسانی مواجه خواهیم شد.
وی از همكاری نكردن دستگاه های اجرایی در اجرای مصوبات كارگروه گردشگری استان انتقاد كرد و افزود : البته بخشی از مشكلات مربوط به قانون است كه باید اصلاح شود.
فرزانه به ارز آوری صنعت گردشگری در مازندران اشاره كرد و گفت : با توجه به شرایط تحریم فروش نفت ، این صنعت می تواند جایگزین مناسبی باشد.
' حسین باقری ' ، معاون گردشگری اداره میراث فرهنگی ، صنایع دستی و گردشگری مازندران هم در این نشست با ارائه گزارشی از ورود گردشگران خارجی به استان در سال جاری ، گفت : تعهد مازندران در جذب گردشگران خارجی در سال جاری 225هزار و 741 نفر است.
وی افزود : بر اساس آمارهای موجود از ابتدای سال تا پایان شهریور 65هزار گردشگر خارجی از 52 كشور وارد مازندران شدند كه اغلب آنان از كشورهای مسلمان ، اروپایی ، آمریكایی و آسیای جنوب شرقی بودند.
باقری گفت : بیبشترین گردشگران خارجی به مازندران از كشورهای عراق ، عربستان ، بحرین و عمان بودند.
وی افزود : مقصد اول مسافران خارجی به ایران ابتدا شهرهای زیارتی مشهد و قم و سپس به استان مازندران است.
او با اشاره به اینكه ورود مسافران خارجی در نیمه نخست سال جاری نسبت به مدت مشابه سال پیش 20 درصد رشد نشان می دهد ، ادامه داد : این افزایش در صورتی است كه تبلیغات برای ناامن نشان دادن ایران از سوی دشمنان گسترش یافته است.
باقری به مشكلات جذب گردشگر خارجی در مازندران اشاره كرد و گفت : نبود پروازهای مستقیم ، نبود كشتی های مسافربری در دریا خزر و وجود مشكل در صدور روادید سبب شد تا روند ورود گردشگران خارجی به مازندران كند شود.
معاون گردشگری اداره كل میراث فرهنگی ، صنایع دستی و گردشگری مازندران به مشكلات درون استانی ، بویژه زیر ساخت های مناطق گردشگری اشاره كرد و اظهار داشت : هنوز 30 مسیر منتهی به مراكز تفریحی و گردشگری استان به تابلو دو زبانه مجهز نیست.
وی افزود : هنوز آژانس های خدمات مسافرتی به صورت حرفه ای نمی توانند بسته های گردشگری به مسافران خارجی ارائه كنند.
باقری به مشكلات ترافیكی راه های استان مازندران اشاره كرد و گفت : بحث پاكیزگی مناطق گردشگری هم مشكلی دیگر در ارائه خدمات صحیح به گردشگران خارجی محسوب می شود.